Nu drar det igång, men i repetitionens och klargörandets namn kommer här lite info..
Varför var EE borta på Safety day?!
Från början var egentligen inte planen att EE skulle vara här alls i lördags, hon skulle vara i England och sprida det goda ordet om Gryttjom samt dra in stålars till klubben.
I lördags morse insåg vi att orginalplanen (att flyga hem lördag em/kväll) var omöjlig av väderskäl utan antingen var vi tvugna att dra tidigt lördagmorgon (och fullständigt blåsa hela hoppfältet som bokat planet hela lördagen) eller söndag förmiddag (och inte låta alla hoppa EE under safetyhelgen)
Valet blev ganska enkelt då dels cessnan var på plats. Dels hade vi haft motvind och regn hela vägen hem på morgonen, dels drog vi in fina stålars till klubben under söndagen istället OCH hade 35 knops medvind hela vägen hem!
Tilläggas skall också att hoppfältet i Langar har varit extremt hjälpsamma med vinterns utbildningar av piloter till Caravanen så att vi skall få en smidigare sommar. Därav endel av viljan att hjälpa dom lite tillbaka.
Varför var EE borta på Safety day?!
Från början var egentligen inte planen att EE skulle vara här alls i lördags, hon skulle vara i England och sprida det goda ordet om Gryttjom samt dra in stålars till klubben.
I lördags morse insåg vi att orginalplanen (att flyga hem lördag em/kväll) var omöjlig av väderskäl utan antingen var vi tvugna att dra tidigt lördagmorgon (och fullständigt blåsa hela hoppfältet som bokat planet hela lördagen) eller söndag förmiddag (och inte låta alla hoppa EE under safetyhelgen)
Valet blev ganska enkelt då dels cessnan var på plats. Dels hade vi haft motvind och regn hela vägen hem på morgonen, dels drog vi in fina stålars till klubben under söndagen istället OCH hade 35 knops medvind hela vägen hem!
Tilläggas skall också att hoppfältet i Langar har varit extremt hjälpsamma med vinterns utbildningar av piloter till Caravanen så att vi skall få en smidigare sommar. Därav endel av viljan att hjälpa dom lite tillbaka.
Ny dörr på EE
EE har fått en nästa helt ny hoppdörr, den är hur smidig dom helst för piloterna, något tätare, och inte att förglömma, mycket snyggare!
En viktig detalj är dock att när man nu stänger dörren (t.ex vid ilastning) får man hålla i den annars smäller den igen rejält. Detta är dels för att den glider lättare i bättre spår och dels för att snöret som höll emot inte längre finns kvar, eftersom det dels va eländigt i vägen men också inte längre orkar hålla emot slarviga stängningar av dörren.
Så, håll i och stäng försiktigt!!!
Andra nya detaljer
Högtalarna funkar numera strålande så man kan höra vad piloten säger!
Det finns en ny uppsättning lampor till höger om dörren.
Tankning
Sist men inte minst en ytterligare reminder.
EE har fått en nästa helt ny hoppdörr, den är hur smidig dom helst för piloterna, något tätare, och inte att förglömma, mycket snyggare!
En viktig detalj är dock att när man nu stänger dörren (t.ex vid ilastning) får man hålla i den annars smäller den igen rejält. Detta är dels för att den glider lättare i bättre spår och dels för att snöret som höll emot inte längre finns kvar, eftersom det dels va eländigt i vägen men också inte längre orkar hålla emot slarviga stängningar av dörren.
Så, håll i och stäng försiktigt!!!
Andra nya detaljer
Högtalarna funkar numera strålande så man kan höra vad piloten säger!
Det finns en ny uppsättning lampor till höger om dörren.
Tankning
Sist men inte minst en ytterligare reminder.
Under året skall typ alla lära sig starta och tanka planet, så bli inte förvånad om du och resten av din lift blir medtagna till planet innan ilastning för en kort kurs i tankning och start...
/The Styrelse genom Andreas Henrikson
/The Styrelse genom Andreas Henrikson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar